Chief Editor Review Matters van Podium The Hype recenseert onrecenseerbare zaken: Je naam veranderen en alles bij het oude laten

Chief Editor Review Matters van Podium The Hype recenseert onrecenseerbare zaken: Je naam veranderen en alles bij het oude laten

10-10-2023

Een paar weken geleden ontving ik een email van T-Mobile. Die begon - en eindigde - als volgt: Hallo, we begrijpen dat je misschien wel druk bent met van alles. Dus we houden het kort. T-Mobile gaat vanaf vandaag verder als Odido. Verder verandert er niets. Je kan gewoon gebruik blijven maken van al onze diensten voor dezelfde prijs en voorwaarden. We zijn hier tenslotte om het je makkelijker te maken.

Bij het lezen van de mail dacht ik direct aan iets wat iemand ooit tegen mij zei: “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.” Als er verder niets verandert, blijft mijn mobiele internetverbinding in de trein matig tot slecht, kan ik mijn zakelijke facturen (toch echt handig voor je belastingaangifte) ouder dan 12 maanden niet meer downloaden - op papier krijg je ze sowieso niet meer - en sta ik ook het komend jaar minimaal een half uur in de wacht als ik de T-Mobile, pardon: Odido klantenservice bel. En dan word ik toch een beetje kribbig. Waarom een paar miljoen euro verbranden aan marketeers, merkdeskundigen, namenbedenkers, vormgevers, webdesigners en copywriters, als er voor mij als klant niets verandert? 

Op de nieuwe, hippe website van Odido vol leuke hippe mensen, ga ik op zoek naar het waarom van de naamsverandering. Ergens kom ik de vraag tegen “Waarom heet T-Mobile nu Odido?” Een paar ingehuurde marketingjongens geven het antwoord en hebben voor dit briljante stukje tekst vast een goudgerande factuur gestuurd. Hou je vast: Digitale technologie is soms ingewikkeld. Zo ingewikkeld dat niet iedereen mee kan doen. Bij Odido doen we het anders. We laten zien dat telecom toegankelijker kan, menselijker. We maken dingen graag eenvoudig en begrijpelijk. Zodat iedereen mee kan doen en daar plezier aan beleeft. Ieder op zijn eigen manier. Het is tijd voor een nieuw geluid. En daar past een nieuwe naam bij. Met als uitsmijter: Het kan ook zo. Odido! Allemachies! zou Bassie uitroepen. Wat een mond vol met… ehhh. Ja, met wat eigenlijk? In ieder geval niet met een antwoord op de vraag. De tekst loopt weg als zand tussen je vingers, voelt als een paling in een emmer snot en ruikt als een chemische geurkaars. Maar wat ze nou bedoelen?

Na wat speurwerk op het internet vond ik iets dat in de buurt kwam van een echt antwoord. Tele 2 en T-Mobile fuseren. En beide bedrijven doen meer dan hun naam suggereert. Ze hadden dit wat mij betreft af kunnen doen met drie zinnen in een email. 1. Beste klant, we doen ook glasvezel, en 2. Wij gaan fuseren. 3. Maar verder verandert er niets. Voor deze drie zinnen reken ik een goudgerande 100 euro ex BTW. Nee joh. Ze besluiten om met jouw en mijn abonnementsgeld twee alom bekende namen te vervangen door een volstrekt onbekende: Odido. Een naam die zelf niet veel betekenis heeft, maar 'waar wij de komende tijd betekenis aan willen geven', aldus chief commercial officer consumer (huh?) Tisha van Lammeren op de website van Tweakers. Dat kost, afgezien van de naamsverandering zelf, ook nog een paar miljoen aan reclame en marketing. Asjemenou! zou Loekie de Leeuw zeggen.

Trouwens, vanaf vandaag heet ik ‘Chief Editor Review Matters’. En vanaf 1 oktober heet De Hip ‘The Hype’. Maar verder verandert er niets. Afgezien van de bierprijzen misschien.

Je naam veranderen en alles bij het oude laten houden: *ster.

(verschenen als column in De Hipkrant)

Klik hier voor meer colums